کد مطلب:211104 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:142

امام صادق و درس تشریح بدن
ابن شهر آشوب می نویسد سالم بن ضریر روایت كرده كه یك نصرانی آمد حضور امام صادق علیه السلام از اسرار طب پرسید

و این روایت گفتار سابق ما را تایید می كند كه صیت شهرت اعلمیت و جامعیت امام ششم در اقطار عالم طنین انداز شده بود كه از اطراف مسلمان و غیر مسلمان از مجوس - نصرانی - هندی و قبطی و غیره می آمدند از محضر او بهره مند گردند - امام ششم فرمود سؤال كن هر چه می خواهی گفت اول ساختمان جسم را برای من بیان كن این بدن از چه چیز تركیب یافته و اعضاء و اجزاء و احشاء او چگونه است؟.

فقال (ع) ان الله خلق الانسان علی اثنی عشر و صلا و علی مأتین و ثمانیة و اربعین عظما و علی ثلاثمائة و ستین عرقا - فالعروق هی التی تسقی الجسد كله و العظام تمسكه و اللحم یمسك العظام و العصب تمسك اللحم و جعل فی یدیه اثنین و ثمانین عظما فی كل ید احدی و اربعون عظما و منها فی كفه خمسة و ثلاثون عظما و فی ساعده اثنان و فی عضده واحده و فی كتفه ثلاثة فذلك احدی و اربعون و كذلك فی الاخری و فی رجله ثلاثة و اربعون عظما منها فی قدمه خمسة و ثلاثون عظما و فی ساقه اثنان و فی ركبه ثلاثه و فی فخذه واحده و فی وركه اثنان و كذلك فی الاخری و فی صلبه ثمانی عشر فقاره و فی كل واحد من جنبیه تسعة اضلاع و فی وقصته ثمانیة و فی رأسه ستة و ثلاثون عظما.

و فی فمه ثمانی و عشرون او اثنان و ثلاثون عظما [1] .



[ صفحه 293]



مطلقه الهیه درست با تشریح امروز كنگره اطبای جهان موافق و منطبق و مشهور است و آیا در آن عصر كه وسایل عكس برداری و جراحی و تشریح نبوده این اعجاز و خرق عادت از نظر علم و دانش نیست؟

فرمود ای طبیب نصرانی خداوند تبارك و تعالی انسان را آفرید از یك مجموعه گوشت و پوست - رگ - پی و استخوان و اخلاط اربعه كه عبارت از 12 وصل است وصل اعضاء اصلی برزگ را گویند كه به هم متصل و مرتبط است.

1- سر 2- گردن 3 و 4- دستها 5 و 6- بازوها 7 و 8- رانها 9 و 10- ساقها 11- اضلاع راست 12- اضلاع چپ.

و 248 استخوان و 360 رگ كه لوله كشی بدن را عهده دار هستند و استخوانها حفظ می كند رگها را و گوشت حفظ می كند استخوانها را و اعصاب حفظ می كنند گوشتها را.

خداوند در دست آدم 82 استخوان قرار داده در هر دستی 41 استخوان است از آن جمله در كف دست 35 قطعه استخوان است - در بازو 2 قطعه استخوان - در ساعد دو استخوان در عضد یك قطعه استخوان در كف دست سه قطعه كه مجموع آنها 41 قطعه استخوان می شود و هم چنین دست دیگر هم 41 قطعه استخوان دارد فرمود در پا 43 قطعه استخوان است بدین ترتیب در قدم 35 استخوان در ساق پا 2 استخوان در كبد 3 استخوان در نشیمن گاه یك قطعه در ورك 2 قطعه و همچنین در پای دیگر 43 قطعه استخوان است.

فرمود در صلب پشت 18 قطعه فقار است كه فقرات پشت را تشكیل می دهد و در هر فقره از دو طرف 9 ضلع قرار دارد كه مرتبط با ستون فقرات است و در (وقصه) گردن هشت قطعه استخوان است و در سر 36 قطعه استخوان است در دهن 28 یا 32 فقره استخوان می باشد كه دندان ها بوده قبل از دندان عقل 28 عدد و پس از آن 32 عدد می شود.



[ صفحه 294]




[1] مناقب ابن شهر آشوب ص - ج 2. بحارالانوار ص 408 ج 14 - طب الامام الصادق ص 29.